onsdag den 10. juni 2015

Lidt natur fra Joel Andersen

Igen har bloggen været så heldig, at få tilsendt nogle naturbilleder fra fotografen Joel Andersen (og se lige kvaliteten). Ligesom de øvrige billeder, jeg modtager fra Kregme i Nordsjælland, fortæller hvert foto en historie, en historie, som jeg forsøger at tolke i lidt skrift til billederne. Men egentlig er det slet ikke svært, for billederne er altid så specielle, at historieskrivningen giver sig selv!


En situation fra Melby Overdrev. Intet er åbenbart for stort for en myre -
Myrene

Hver gang jeg ser et billede af en myre, er det altid med en blandet følelse.

Myrene er overalt og kan derfor være en plage, men jeg kan alligevel ikke lade være med at beundre dem - et paradoks? Ja måske!

- og her er der brug for samarbejde, en disciplin, som myrene er eksperter i
Vi kender alle begrebet, at være "myreflittig", og det er ikke bare grebet ud af den blå luft.

Myrene knokler hele tiden, og hvis man forstyrrer et myrebo, så kan man være helt sikker på, at det i løbet af meget kort tid vrimler med myrer, der er sat på opgaven at beskytte boet.

Forleden måtte jeg lægge dele af vor terrasse om, idet myrene, igennem de sidste par år, havde undermineret fliserne i sådan en grad, at terrassen flere steder var sunket nogle centimeter. Da jeg løftede fliserne, kunne jeg se de mange gange i sandet, og selv om jeg gjorde mit til, at komme dette til livs, ved jeg udmærket godt, at det kun er et spørgsmål om tid, før myrene atter har deres bo under teressen.

- af og til kan det også gå for stærkt i den lokale skov i omegnen af Kregme


Specielle billeder

Det undrer mig altid, når jeg modtager billederne fra Joel Andersen, at han lige kan fange en god situation fra naturens verden, og billedet til venstre er da heller ingen undtagelse.

Når jeg ser på billedet, så ser jeg samtidig en meget travl skarnbasse komme fræsende rundt om en eller anden forhindring - og så går det galt. Skarnbassen tumler rundt på jorden, hvilket kan være meget fatalt for det lille insekt, for her, i denne stilling, er den yderst sårbar (måske ser jeg for mange tegnefilm?)

Den lille springedderkop

En lidt speciel lille fyr

De som har oplevet forfatteren og magisteren Ingvald Lieberkind, kan næsten høre ham sige "En lidt speciel lille fyr" - her, om den lille springedderkop.

Nu findes der en del arter af den lille springedderkop, som kendes på dens korte kraftige ben, der er næsten lige lange. Den har en kraftig pande, hvor man finder dens otte øjne. De fire af øjnene er fremadrettet, så det siger næsten sig selv, at denne lille fyr har et særdeles godt syn.

Selv om den er lille, er den et rigtig rovdyr - men et rovdyr, der spiser andre insekter, som den fanger på samme måde som jagtedderkoppen - ved at springe frem fra et skjul, hvorefter den griber og lammer sit bytte med sin gift.

Den lever i det åbne land og i skoven, men kan også ses i vore huse, hvor den har travlt med at jagte insekter. Så, kære læser, I har en rigtig god mulighed for, at løbe ind i den lille springedderkop!

Her - en ny klækket guldsmed fra Ladegårdssøen. Er den ikke bare flot?


En guldsmed

Den voksne guldsmed lever over vandet i vore søer og vandløb, mens dens larver lever i selve vandet, hvor larven lever af bl.a. insektlarver, haletudser og endda små fisk.

Men dette billede er af en ny klækket guldsmed - og det kan godt tage nogen tid, før den er kommet så langt. Efter larven er kommet ud af ægget, søger den ned til vandløbets bund, hvor den kan opholde sig i 3-4 år. Så det er en skabelse, der ikke bare er overstået på et øjeblik.

Dette billede kalder fotografen for "en spøjs flue" - jeg giver ham ret

Fluen

Det er ikke så længe siden, at vi havde et rigtig godt billede af en flue, og dette billede skiller sig en del ud - ved at vise en lidt spøjs flue, som Joel Andersen kalder det.

Nu findes der en del familier indenfor fluer - og endnu flere arter, så fluen er ikke lige til at artbestemme - og fluen her gør det heller ikke nemmere for os!

Når man så tænker på, at der i Norge findes omkring 80 familier- men med over 3000 arter, så er det noget af en opgave at artbestemme en flue - men billedet er helt i særklasse.

Klik på billederne og se dem i en større udgave!

Foto: Joel Andersen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar