søndag den 5. juli 2015

103 km i en "bageovn"

Her i Gudhjem var der lige tid til at tage et billede af rammen
Ja, overskriften skal nok lige have en forklaring, for det drejer sig om, at jeg var på en træningstur Bornholm rundt - og den rute er 103 km, og i dag havde vi en varmerekord i Rønne på 31,8 grader, men det var i skyggen, og jeg cyklede en hel del i solen!


Ud på cyklen

Nu kunne jeg selvfølgelig bare finde en anden dag at cykle øen rundt i, men andre aktiviteter gjorde, at dette var umuligt, og i går arbejdede jeg hele dagen i haven, hvor vi bare havde 30 grader! Derfor var der ikke meget andet at gøre, end, at gribe rammen og tage cykelturen som planlagt.

Det er ikke altid lige let at bruge vore cykelstier
Jeg havde valgt, at tage turen "den forkerte vej rundt", forstået på denne måde, at jeg kørte modsatte vej, end den tur som motionscykelløbet "Bornholm Rundt" normalt bliver kørt. Derfor var Gudhjem, den første by jeg kom igennem - idet jeg jo bor i Tejn!

Da jeg kørte ned ad bakken fra Gudhjem, startede en hestevogn fra Melstedgaard, med vognen fuld af turister.

Hestevognen kørte direkte over vejen og ind på den cykelsti jeg kørte på. Lidt længere henne på cykelstien, drejede hestevognen op ad en markvej. Helt ufarligt er den trafik nu ikke, for når man kommer ned ad bakken på cykel, kan man komme op i en ret høj fart - og med en hestevogn på cykelstien?!?



Svaneke med den meget kendte stubmølle

Ypnastedbakken

Jeg fulgte cykelstien ned ad Ypnastedbakken og så et ældre ægtepar (lidt yngre end jeg) stå og se meget spekulativt ud, vedrørende den kvindelige parts cykel.

Jeg stoppede op, og spurgte om der var problemer? Det viste sig at være et meget lille problem, som vi hurtigt fik løst, og derefter fik vi en lille snak om Hillerød, hvor parret var fra.

Fiskeværkstedet i Nexø
Kort efter var jeg på vej mod Svaneke, som var den næste større by på vejen rundt.

Jeg kunne godt mærke, at varmen var tiltagende, hvilket også kunne ses på mine flasker på cyklen, så jeg tænkte på, om jeg var nødt til, at finde en kirkegård, hvor jeg kunne få genfyldt flaskerne, når de var tomme.

Da jeg forlod Nexø og cyklede ned mod Dueodde, så jeg et cykelløb ved Boss Cykler omkring Balka Strand. Jeg kendte cykelløbet, hvor jeg engang har været løbsleder i løbet.


Det store tårn ved Dueodde
Dueodde og tårnet

Ved Dueodde kom jeg forbi det store "spiontårn", som i dag er totalt ombygget. Nu bydes der på kaffe og kage, samt en gennemgang af tiden, hvor "Den kolde krig" mod det tidligere Sovjetunionen, var på sit højeste. Endnu en ny aktivitet på Bornholm, som helt sikkert vil tiltrække en del turister - og bornholmere.

Efter at have forladt "Tårnet" gik det videre mod Pedersker - men nu var varmen stærkt tiltagende. Vandet i flaskerne nærmede sig de 30 grader, og selv om jeg fik væske, så kølede vandet bestemt ikke det mindste - tværtimod!

Jeg havde nu modvind, og glædede mig til at komme til Rønne, hvor vinden hjemover måtte være medvind! Men vinden havde skiftende retninger under turen - så måske?


Pedersker og vejen mod Rønne

Jeg havde en banan med på turen, hvilket helt sikkert var i underkanten under disse omstændigheder.

Et sted ved Pedersker, hvor jeg før har stået post ved cykelløb
Jeg stoppede på et græsstykke, hvor jeg før har stået for depotet under et cykelløb for Team Cycling Bornholm. I dag var der ikke megen aktivitet på stedet.

Vejen mod Rønne, en 22 km lang en af slagsen, byder ikke på ret megen skygge, og da varmen helt havde taget over, kunne det blive "en meget varm tur".


Bornholm Rundt for fodtusser

Dagen i dag bød også på en anden aktivitet, da der var Bornholm Rundt for "vandrefuglene". Jeg mener, at det er 39. gang dette arrangeres, og jeg skal da love for, at jeg fik set en del til arrangementets deltagere. Hele vejen, ind mod Rønne, var fuld af disse deltagere - og jeg siger ikke for meget, at de havde det rigtig varmt!

Rønne, her var der skygge - så længe det varede

Rønne

Jeg fik brugt min cykelklokke flittigt (joh, jeg har en sådan på min racer, selv om den er meget lille), for vandrefolket havde valgt at anvende hele cykelstiens bredde til deres aktivitet.

Da jeg cyklede ind i Rønne, kunne jeg rigtig mærke varmen, selv om der var skygge de første stykke ind mod byen.

Idet jeg kom ned mod havnen, var varmen ekstrem, - men da jeg drejede af mod Hasle, kunne jeg mærke en vind, der slog lidt af varmen.

Dog var vinden en modvind, hvilket var stik imod det jeg havde regnet med. det havde jeg det ikke helt godt med, så jeg bandede fælt indvendigt.



Byporten ind til Hasle

Hasle

Jeg tog Kulvejen gennem skoven til Sorthat/Muleby, og et blik på mine flasker gjorde, at jeg mente, at have væske nok til hjemturen. Det var en fejl!

Jeg var forbi kirkegårde, hvor jeg normalt kan få fyldt op, så da jeg cyklede mod Allinge, var jeg klar over, at resten af turen ville blive strid.

Væskemangel kan være ret fatal, hvis man fejlvurderer dette..



Hammershus - den verdenskendte borgruin på toppen af Bornholm
Hammershus

Turen gik over Hammershus, og selv om jeg kunne få fyldt flaskerne op der, så var det for sent. Vandet ville ikke kunne nå at gøre sin virkning, før jeg var hjemme i Tejn, så derfor kørte jeg videre.

I mit baghoved spøgte ligeledes mit blodsukker, men jeg havde taget ekstra druesukker under turen - dog kan jeg aldrig være helt sikker i denne sag!

Da jeg kom hjem til Tejn, gik jeg direkte ind og vejede mig. Det viste sig, at jeg havde tabt næsten 2 kg under cykelturen, hvilket naturligvis er væsketab - men det tror da pokker, når jeg har kørt 103 km i en "bageovn"!

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar