fredag den 31. juli 2015

På besøg hos Svaneke Bolcher

Otto og mormor er løs i en bolchebutik
Vi har for tiden vort barnebarn, Otto, på bare ni år, som feriebarn her i Tejn. I dag gik turen så til Svaneke, og naturligvis var det Svaneke Bolcher, der trak for den lille dreng.

Vi kom af sted lidt over middag, men heldigvis var der gang i bolchefremstillingen i bolcheværkstedet. Naturligvis var der mange mennesker, der ville se på, så det blev lidt vanskeligt for den norske gut at finde et sted, hvor han kunne få det store forkromede overblik over, hvad de to bolchefabrikanter foretog sig.

Produktionen er godkendt - og der er uddelt smagsprøver








Svaneke Bolcher

Lige et par ord om Svaneke Bolcher. De landskendte bolcher har til huse i en bygning, der er over 200 år gammel, en bygning, som er en gammel købmandsbygning, der ligger lige midt på Svaneke Torv.

Indehaveren hedder Thomas Ibsen, er forøvrigt udlært som skibskok og hovmester, om det så har haft indvirkning på bolchernes smag, kan jeg ikke få oplyst. I sommerhalvåret er der ansat op til 10 personer i virksomheden, hvor vinteren kan nøjes med kun 2-3 personer for at have produktionen kørende.

Hestesporvognen i Svaneke

Mange bolcher

Jeg har kunnet finde omkring 30 forskellige bolchetyper, der produceres i Svaneke, men der er også slikkepinde i alle forskellige størrelser. Og ikke at forglemme, hold kæft bolcher, der er så store, at de med garanti får vedkommende til kun at koncentrere sig om at holde bolchet i munden, for al snak er udelukket!

Nu var vi så heldige, at finde en P-plads ret hurtigt - lige omme bagved Bryghuset, så mormor og Otto rundede hjørnet til torvet med så hastige skridt, at de ikke ænsede den kendte hestetrukne sporvogn, som stod klar på torvet.

"Sporvognen" er et meget populært islæt i Svaneke
Det var helt klart, at jeg skulle have et par billeder af denne kendte attraktion i Svaneke, så da jeg kort tid efter stod i lokalet, hvor bolchefabrikationen var i fuld gang, blev jeg spurgt om, hvor jeg havde været henne. Jeg slog lige op på de nye billeder på mit kameras display, hvor hestesporvognen tonede frem. "Den", sagde Birthe, og så med det samme ud af vinduet, "har jeg slet ikke lagt mærke til", hvorefter hun måtte konstatere, at vognen stod ude på torvet.

Det må godt nok være nogle gode bolcher de har i Svaneke, når man kan overse en så flot en hestevogn!
Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar