tirsdag den 22. september 2015

Fra min færøske tid

I mine unge dage var jeg en yderst aktiv kunstmaler - på Færøerne. Af en eller anden grund, bliver rigtig mange kunstnere på de stormomsuste øer i Nordatlanten.

Jeg deltog ligeledes i en maleriudstilling sammen med en tysk kunstmaler engang. Tyskeren er siden død, så hans billeder er sikkert meget værd i dag?

Magnus Dam Jacobsen og jeg ved et bryllup i 1968 på Færøerne
Jeg var også medlem af kunstnersammenslutningen "Listafelag Føroya" på Færøerne, og fik bl.a. et billede ind på Tinganes. Det har de sikkert taget ned for længe siden. Måske skulle jeg genoptage min gamle bibeskæftigelse?


Magnus Dam Jacobsen

På min gamle arbejdsplads var der ansat en meget dygtig håndsætter, Magnus.

Magnus Dam Jacobsen skrev digte, samt havde et andet forfatterskab kørende - dog debuterede han først i 1975 med en digtsamling på 17 digte.

Jeg var ansat hos den dengang meget kendte bogtrykker,
Einar Joensen, som selv var en kunstner på sit eget felt
Allerede året efter  kom bogen "Í Grønlandi við Kongshavn" som egentlig er baseret på en dagbog fra forfatterens arbejde som fisker i 1965 - året før jeg mødte Magnus. Bogens opstilling betød, at man helt måtte ændre opfattelse af den færøske litteratur. Det var sgu ret stærkt gået af min gamle kollega.

Desværre døde Magnus Dam Jacobsen allerede i 1978. Alkoholismen havde for godt et tag i forfatteren, hvilket blev hans død.

Nu var det nok ikke helt tilfældigt, at vi var et par stykker på trykkeriet, som godt ville udtrykke os på vor helt egen specielle måde, for hver dag havde vi samtlige færøske kunstnere på besøg i et eller andet ærinde, og det kunne jo kun inspirere os andre til selv at yde vort. En af de helt store færøske multikunster var William Heinesen, som også havde sin gang på trykkeriet i de dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar