mandag den 21. september 2015

"Kongens nei"

Et foto fra aftenens seance på Elverum Rådhus
Sidste jul fik jeg en norsk bog i gave. Den hedder "Kongens nei" - og handler om dengang Tyskland besatte Norge den 9. april 1940.

Jeg havde, på et eller andet plan, sat mig ind i den del af historien, men denne bog gav mig et endnu bedre indblik i de dage, der afgjorde Kong Håkon VII flugt til England.

For mig afslørede bogen også, at Sverige, til dels gik tyskernes ærinde i denne sag, samt er jeg faldet over andre ting, hvor jeg kan stille tvivl om den neutralitet, som svenskerne brystede sig af under anden Verdenskrig.

Adolf Hitler, den tyske Der Führer, ville have, at den norske Konge skulle acceptere Vidkun Quisling som ny statsminister, og at den siddende regering skulle aftræde. Dette afviste den norske Konge. Han havde fået accept fra svenskerne om, at han kunne flygte til Sverige, men i så fald kunne han ikke komme tilbage - altså, Kong Håkon VII, ville ikke mere være Konge af Norge, hvis han først befandt sig i Sverige.. Og det var det Hitler var ude efter!

Herefter havde den norske Konge kun ét at gøre, fortsætte sin flugt fra den tyske besættelse - og det er her byen Elverum kommer ind i billedet.


Midtskogen Gård

Kong Håkon VII, med familie, og den norske regering flygtede sammen til Hamar, herefter gik turen videre til Elverum. Nu er det, at jeg ikke skal genfortælle bogen, så jeg går videre til modstandskampen for at stoppe de tyske troppers jagt på konge og regering. Ved Midtskogen Gård, lidt udenfor Elverum, blev der kæmpet mod de tyske soldater, for at forsinke dem i deres fremfærd overfor landets Konge og regering.

Dette lykkedes, men efterfølgende blev Elverum bombet så kraftigt, at store dele af byen blev totalt smadret. Heller ikke her lykkedes det tyskerne at få ram på Konge og regering.


Elverum Mannskor - eller Burgunderjakkerne som de også kaldes
Filmklip og sangkor

Der blev vist klip fra filmen, som har præmiere om præcist et år. Det var tydeligt, at bombeflyenes ødelæggelser på Elverum, havde et stærkt indtryk på de fremmødte - det var jo deres by, der blev smadret. Jeg glæder mig til at se filmen i sin helhed.

Starten på seancen blev forøvrigt indledt af Elverum Mannskor, eller "Burgunderjakkerne" som de også kaldes. Jeg syntes de sang fantastisk, så hvis de havde sunget Kongernes Konge, havde jeg sikkert været helt solgt

Foto: Erik Krog

Ingen kommentarer:

Send en kommentar